Maart-april in Darsilami - Reisverslag uit Darsilami, Gambia van Willemien Oosterveld - WaarBenJij.nu Maart-april in Darsilami - Reisverslag uit Darsilami, Gambia van Willemien Oosterveld - WaarBenJij.nu

Maart-april in Darsilami

Door: Willemien Oosterveld

Blijf op de hoogte en volg Willemien

16 Mei 2017 | Gambia, Darsilami

Heel lang geleden dat ik wat heb laten horen op deze site. Nu wordt het tijd.
In december heb ik in Darsilami de presidentsverkiezing meegemaakt en alles wat daarop volgde in de weken erna. De spannende week in januari van “oude president er al of niet uit en nieuwe president er al of niet in” heb ik vanuit Nederland gevolgd, aan mijn laptop gekluisterd om alles op te vangen wat er maar aan nieuws was. Zelfs op de dag dat de nieuwe Amerikaanse president werd geïnaugureerd kwam ook Gambia in het Nederlandse journaal, een unicum.
Begin maart ben ik weer naar Gambia gegaan, wat eerder dan anders om de Ramadan te ontlopen.
Natuurlijk nieuwsgierig hoe het allemaal zou zijn nu. Ook heel veel mensen uit Darsilami zijn die weken naar de Casamance gevlucht, van Tabo's compound meer dan drie kwart. Militairen van Ecowas kwamen ook bij Darsilami het land binnen. Hoé angstig en gespannen iedereen was hoorde ik nu pas.
Nu een tijd van onzekerheid, chaotisch, geen duidelijke regelgeving, angst om vereenzelvigd te worden met het oude regiem en aan de goeie dingen van dat regiem met weemoed terugdenkend, ook spannend om van de vrijheid van zoveel verschillende partijen te genieten, zo heb ik de reacties ervaren.
De laatste helft van maart waren er parlementsverkiezingen. Geweldig om te zien hoe de ene na de andere partij met veel vertoon Darsilami binnen kwam rijden en een bijeenkomst hield met partijgenoten en nieuwsgierigen (vooral kinderen). De coalitie van partijen (waardoor Barrow aan het roer kon komen) is al heel gauw na de inauguratie uit elkaar gevallen.

Tot groot verdriet van Tabo (die sinds juli vorig jaar officieel alkalo, dorpshoofd is) en ook anderen worden er enorm veel grote, dikke bomen omgezaagd rondom Darsilami en aan een handelaar in Brikama verkocht. Tabo is al jaren en jaren bezig om mensen ervan bewust te maken dat bomen behouden moeten blijven en nieuwe aanplant nodig is. Ik schreef er al vaker over.
Bij melding aan het Department of Forestry in Brikama volgt geen enkele serieuze actie. Ze komen even kijken, dat is alles. Misschien voorbarig, maar niet zo raar om te denken dat ze ook wat krijgen van de opbrengst. Vaak ga ik buiten Darsilami lopen met mijn hond. Deze maanden ging er geen keer voorbij of ik kwam wel een aantal omgehakte mahonie-reuzen tegen, heel triest en akelig om te zien.
Democratie is “doen waar je zin in hebt”, dat hoorde ik al vóórdat de nieuwe president was gekozen. Eigen Afrikaans bestuur is wel heel lang geleden, vóór de kolonisatie. Na de onafhankelijkheid 30 jaar Jawara en daarna 22 jaar Jammeh. Geen ervaring met andere bestuursvormen, dus geen wonder dat iedereen en alles wat losgeslagen is. En wat ik me altijd afvraag bij het halleluja-geroep over democratie in Afrikaanse landen: waarom is onze westerse vorm zo geweldig voor dáár? In elke familie heerst volledige hiërarchie; elk ouder broertje kan zijn jongere broertje iets opdragen en die doet 't zonder tegensputteren!
Wie weet hoeveel andere bestuursvormen er zijn die meer passen bij de Afrikaanse denk-en doewijze. Maar daar is geen tijd voor, de landen moeten mee in de vaart der volkeren.
In Brikama, maar eigenlijk overal, is het veel smeriger en viezer dan daarvoor. Plastic zakken mogen (jammer genoeg) weer, schoonmaken hoeft niet meer. Hopelijk hoort dat ook bij de chaos van het begin van een nieuwe tijd.

Timberland, mijn huis, het gastenverblijf, ze zijn er nog steeds, maar nauwelijks gasten. Het onderhoud wordt teveel en te duur voor mij. Al een paar jaar geleden heb ik aangegeven dat ik liever in Darsilami ben zonder het werk en de zorg voor gasten. Tabo zet het voort totdat hij een andere oplossing heeft gevonden. Misschien een trainingscentrum voor Gambianen of iets in die trant, nog onduidelijk. Voorlopig ben ik nog blij met mijn ronde huisje, met de gezelligheid van ontbijt met anderen van de familie daar, met de kinderen die komen spelen en kleuren, met de hond die me altijd gezelschap houdt.
Graag ga ik op de fiets naar andere dorpen, vaak net over de grens in de Casamance. Ik ken de mensen, bezoek oude en nieuwe werken van Stichting Darsilami, praat met vrienden en breng later verslag uit aan het stichtingsbestuur in Nederland. De vette jaren van de stichting zijn voorbij blijkbaar, we moeten het tegenwoordig met veel minder doen. Vanuit het plaatselijke comité van de stichting kwamen er zoveel aanvragen voor hulp voor gezondheidscentra, scholen, kleuterscholen, groentetuinen voor vrouwen in de omgeving, maar we zijn nu al blij als we bestaande projecten goed af kunnen maken. Een bekende kwam in Darsilami en heeft naderhand een actie opgezet om geld in te zamelen voor de stichting. Misschien kunnen we dan toch nog de vloer van een bijna gerenoveerd gezondheidscentrum in Katack (Senegal) opnieuw pleisteren.

Het bezoek aan Katack maakte ons blij: zoveel activiteit om de ernaast liggende kraamkliniek te verbeteren, zoveel onder handen, zoveel plannen die de bevolking zelf voor elkaar krijgt. In zo'n vruchtbare omgeving valt elke bijdrage goed. Niet op hulp wachten, maar vast doen!
Diezelfde dag gingen we nog even naar de Macouda-Dombondir basisschool, waar we in het verleden vloeren van vier lokalen hadden gerepareerd. Leuk om te zien hoe de leerlingen daar nu les krijgen.
Bloedheet was het die dag, met een flinke hete wind uit de Sahara (harmatan). 42 graden, hoorde ik later! Zelfs rijdend op de motor was het nog heet. In die tijd was het in Nederland te koud voor de tijd van het jaar.

Als alkalo van Darsilami maakt Tabo moeilijke tijden door. Nogal wat tegenwerking van een paar mensen uit de grootste bevolkingsgroep van het dorp. Maar er zijn ook positieve dingen, zoals de uitreiking van een certificaat van de Gambian Scientist Association vanwege zijn bijdrage voor jeugd en ontwikkeling van het land (zie voor meer info: http://thepoint.gm/africa/gambia/article/gambia-scientist-association-presents-certificates-to-two-youths ) en een naburig dorp, Bantanyima in Senegal, dat hem als vader heeft geadopteerd. Met de hele familie zijn we naar worstelwedstrijden in dat dorp geweest; we kregen een VIP behandeling met z'n allen. Zie video van het worstelen onder de tekst.
Een groep vrouwen uit Brikama (waaronder zijn twee dochters) hebben Tabo ook als vader geadopteerd en kwamen dat uitbundig vieren in Darsilami (video kan hopelijk later hierbij geplaatst worden)
Zelfs groepen jongens en groepen meisjes van dezelfde leeftijd kiezen vaak een 'adopted father and mother'.

In de laatste weken dat ik in Darsilami was kwam een vrouw naar ons toe met een bijzondere vraag. Door de dood van een nog jong familielid, een vrouw, was ze pleegmoeder geworden van een drie weken oude baby (Fatima). De speciale melkpoeder voor baby's kon ze niet betalen. Ze had zelf al vier kinderen. Stichting Darsilami heeft in totaal twee baby's “groot gebracht” door bij te dragen in de voeding. Daar had ze van gehoord. Omdat de stichting weinig geld heeft heb ik familie en vrienden gevraagd. Bijna binnen een dag was het totale bedrag bij elkaar, zó snel werd er gereageerd. Maar nog geen 10 dagen later werd Fatima opeens heel ziek, moest naar het ziekenhuis en is de volgende ochtend in de armen van haar pleegmoeder overleden. Een schok voor haar familie en ook voor Tabo en mij. Die dag kwam haar familie al bij elkaar, het was de 40ste dag na de dood van de moeder van Fatima, voor moslims een heel belangrijke dag.

Bijna alle gevers hebben laten weten dat het geld besteed mag worden aan een ander goed doel.
Dat doel dient zich al aan in de vorm van een ander kind. Een zoontje van twee en een half van Fatou, Tabo's dochter in Brikama, heeft heupproblemen. Hij loopt met kromme beentjes, waggelt en heeft vaak pijn. Als er niets aan gedaan wordt ziet het er slecht voor hem uit. Het is zo'n vrolijk, gezellig mannetje! Ik gun hem zo dat hij gewoon kan lopen en bewegen.
In Gambia kan Paboy niet geholpen worden. Met een paar mensen die de familie Bojang kennen wordt er nu gekeken of er mogelijkheden zijn in Nederland (een specialist bekijkt al het filmpje dat pas van Paboy's bewegen is gemaakt) of misschien in Dakar. Hoe het ook zij, er zijn altijd kosten.
Heel waarschijnlijk schrijf ik later nog eens een bericht over Paboy.

Een lang verhaal is het geworden. Terug in Nederland had ik deze keer extra moeite de omschakeling te maken. Daarbij kwam nog dat een klein hondje dat ik een maand onder mijn hoede had genomen en nu bij de buren ondergebracht was, door een hond zó is gebeten of door een mens zó is geslagen dat ie twee dagen later dood was. Máár een hondje, maar toch een levend wezen, waar ik mijn aandacht en zorg aan heb gegeven.

Alle goeds!

N.B. Als je deze waarbenjij.nu mails niet wilt ontvangen, dan kun je je uitschrijven op deze site.

• 16 Mei 2017 - 16:50

Jan Taal:

Wat fijn om van je te lezen Willemien!

Hartelijke groet, Jan Taal

• 16 Mei 2017 - 19:45

Gladys:

Lieve Willemien. Wat een aangrijpend verslag!
    Ik heb de ontwikkelingen op afstand ook enigzins gevolgd. Ook hier was het nieuws.
    Ja, de wereld is weer behoorlijk op hol geslagen. Op zoek naar een nieuw balans?
    Ook wij hebben vanaf december het een en ander meegemaakt. De val van een democratisch gekozen Regering/Kabinet na amper 53 dagen. Wat daarop volgde had alle ingredienten van een staastgreep.
    Met Koninkrijksingrijpen, een aanwijzing en onder Rijkstoezicht zijn wij tot op de verkiezingsdag (afgelopen 28 april) echt vol ongeloof van de ene schok naar de andere gestuitert.
    Die verkiezingen waren na onze nieuwe outonome status op 10 oktober 2010 (101010) de 4e! De nieuwe regering wordt onze 7e. Een schare aan bewinsdlieden hebben wij in korte tijd zien komen en gaan...
    Hopelijk komt het net zoals bij ons hier, ook bij jullie langzaam maar zeker toch goed.
    Brasa, Gladys

• 17 Mei 2017 - 07:20

Janet Lenstra :

Wat een verhaal. Goede en verdrietige gebeurtenissen. Bedankt Willemien.
    Ook voor de mooie foto's! Groetjes Janny

• 17 Mei 2017 - 10:17

Inez:

Hoi Willemien,
    Dank voor je verslag dat ik met aandacht heb gelezen. Wat blijft het toch een struggle for life in landen als Gambia. Ook zo jammer dat er vrijwel geen gasten meer naar Darsalami komen. Ik bewaar erg goede herinneringen aan het verblijf daar.
    Dank dat je dit hebt gedeeld.
    lieve groet van Inez

• 17 Mei 2017 - 17:35

Henriette:

Hoi Willemien!

Wat leuk om weer van je te horen en de foto's brengen zoveel mooie herinneringen! Ik belde je nog toen ik weer even in NL was, afgelopen maart. Maar je was net weg denk ik. Miscchien ben je er weer in juli? Ik ook. ik probeer het wel weer.
    Liefs,
    Henriette

• 18 Mei 2017 - 19:08

Adrienne:

Dank Willemien, turbulente tijd! met elkaar het land opbouwen is een hele opgave als je te weinig hebt om van te leven en te eten en corruptie normaal is. Ben dankbaar voor alles wat je hebt gedaan! X

• 22 Mei 2017 - 08:05

Miranda:

Hiiii Willemien, wat heb je weer een mooi verslag gemaakt...best pittige tijd geweest in Darsilami zeg..niet alleen de verkiezingen maar ook het omhakken van de mahoniebomen en het meisje Fatima...hoop dat de gezondheid van paboy ook in orde komt...en natuurlijk mooie foto's....waan mezelf weer even in Darsilami..
    xxxxx Miran

• 05 Juni 2017 - 10:43

Jennie:

hoi willemien,

Jammer dat we mekaar misgelopen zijn. Wij zijn begin maart vertrokken. Hebben nog wel met tabo gepraat. Door alle ongein daar in dec en jan waren we wat aan de late kant.
    Oh boy, die bomen......ik zal er nooit aan wennen.
    mooi geschreven en dank voor het delen.
    groetjes jennie en nico