40 graden verschil! - Reisverslag uit Darsilami, Gambia van Willemien Oosterveld - WaarBenJij.nu 40 graden verschil! - Reisverslag uit Darsilami, Gambia van Willemien Oosterveld - WaarBenJij.nu

40 graden verschil!

Door: Willemien Oosterveld

Blijf op de hoogte en volg Willemien

26 Januari 2010 | Gambia, Darsilami

“Min 10 graden, min 15 graden gevoelstemperatuur!” hoorde ik de radiowereldomroep gisteravond zeggen. Ik keek even op mijn thermometer, 24 graden tegen half 11 ‘s avonds bij ons in Darsilami. Zeker 40 graden verschil overdag, tussen NL en Gambia. Altijd leuk om je over de grote verschillen te verbazen.
Een paar weken geleden was het overdag tegen de 35, nu weer wat normaler, 30 gr.
‘s Ochtends lopen mensen hier met dikke jas of trui. “We are in the cold season!”
Genoeg over koud en warm, noord en zuid.

Al weer een tijd geleden dat ik mijn laatste bericht op deze site heb gezet. Het blijft altijd weer lastig om genoeg tijd achter elkaar te vinden om mijn berichten te schrijven. Soms gaat het gewone mailen moeizaam en dan ben ik al lang blij als het hoognodige lukt. Tot nu toe loopt het vandaag gesmeerd: mails gestuurd met bijlage, een paar belangrijke gegevens op mijn memory stick gezet, de nodige afdrukken gemaakt. En nog gegeten ook tussendoor, samen met Tabo, in een heel klein restaurantje voor maximal vier personen. “Very local”, maar erg leuk. Een paar van onze gasten zijn er ook geweest.

Nu twee dagen zonder gasten en van plan om veel aan administratie en begrotingen te doen. Ook dat is gelukt, maar nog niet af. Moeilijk om zonder onderbreking iets af te maken, alhoewel ik steeds tegen elke bezoeker zeg dat we “in vergadering” zijn. Dat helpt een beetje. De kleine koters trekken zich van elke “meeting” niks aan en stormen enthousiast op ons af. Gelukkig gehoorzamen ze braaf als ze weggestuurd worden.

Kerst heb ik in Kafountine doorgebracht, in Marieke’s campement. Lekker om een paar dagen niet te hoeven zorgen en van de zee te genieten. Op kerstavond een kerstdiner met zeven gangen en daarna naar de kerstmis, waar veel gezongen werd en helemaal op het eind ook gedanst.

Deze maanden hebben we aardig wat gasten en dat betekent veel werk. Langzamerhand probeer ik me wat terug te trekken uit de gewone dagelijkse dingen, maar op spitsuur lukt dat nog niet. Pabi is mijn steun en toeverlaat voor wat betreft de verzorging van de gasten. Inmiddels heeft hij veel ervaring, leuk om te zien.
Fadabo, dochter van Kawsu (Tabo’s broer) is erbij gekomen. Ze heeft net een baby, maar met baby en al doen zoveel Afrikaanse vrouwen hun werk, dus zij ook.
Verder komt L-boy (bijnaam voor Lamin, zoon van een zus van Tabo) elke dag alle planten water geven. En Tabo doet de boodschappen in Brikama, zorgt voor de ijsblokken in onze “coolers”, regelt het vervoer van gasten en wij allebei regelen en adviseren gasten wat betreft excursies, boottochten, vogels kijken, dorpen en projecten bezoeken, enz.
Tussen alles door loopt het werk voor de stichting, een aanvraag bekijken, beslissen, materiaal kopen voor bijv. het renoveren van een vloer op een school.Een volgende keer uitgebreider hierover.
En voor Tabo loopt er nog veel meer tussendoor: hij is ook de uitvoerder van het dorpshoofd, en neemt deel aan veel opbouwende activiteiten, voor het dorp en de hele regio. Dan daarbij nog de zorg voor een grote familie, kortom met recht een duizendpoot.
Leuk was het om Trees en Rob hier te hebben, samen met anderen. Het voelt vertrouwd, wat vrienden om me heen.
We zijn ook al weer bezig om riet (nou, noem het maar gras) te verzamelen voor de gedeeltelijke vervanging van het dak van het gastenverblijf. In de regentijd is er een tak van de mangoboom op gevallen en die heeft schade aangericht. Om het goed te repareren moet alle gras eraf, opnieuw gebonden en er dan weer op. Beter als er geen gasten zijn en ik in Nederland ben.

Mijn hele oude buurvrouw Mbafa is zondagavond overleden. Mensen zeggen dat ze wel 100 jaar was, maar volgens onze globale berekeningen is ze eronder gebleven. Ze was al een tijd ziek, we brachten haar bijna dagelijks thee en brood en zorgden voor een nieuw matras. Haar oude matras lag helemaal uit elkaar. Haar dochters keken naar haar om, de twee zonen deden nauwelijks wat, maar ook in Nederland komen dergelijke situaties voor, weet ik inmiddels uit ervaring. Vorige jaren kwam Mbafa zeker een paar keer in de week buurten en was blij met een ontbijtje van thee met brood, wat ze met haar tandeloze mond op sabbelde. Regelmatig masserde ik haar kromme ruggetje en gaf een paracetamol tegen de pijn. Haar humeur leed er nooit onder, ze bleef altijd opgewekt en vrolijk. We zullen haar absoluut missen. Honderden mensen waren op haar begrafenis, meteen de volgende dag.

Ik gun jullie veel schaatsplezier en stuur een warm zonnetje om de koude vingers te verwarmen! Maar…. ik blijf wel jaloers…..

  • 26 Januari 2010 - 18:44

    Olga:

    Lieve Willemien,

    Eigenlijk ben ik altijd een beetje "geschokt" na het lezen van een reisverslag van jou. Wel positief geschokt hoor. Maar zo'n verschillende wereld.Het verrast me.
    Ik vind het ontroerend om te lezen over de mensen die zo dicht bij je staan. En aan de andere kant verschilt er ook weer zo weinig. Jullie zorgzaamheid en dagelijkse bezigheden spelen zich in een ander werelddeel af, maar zijn herkenbaar. De "gevoelstemperatuur" bij ziekte, dood, liefde en werk is universeel. Ik ben benieuwd naar de foto's. Veel liefs van mij vanuit de kou.

  • 26 Januari 2010 - 19:51

    Hennie:

    Wat leuk om je bericht te lezen Willemien!
    Nu heb ik er zoveel meer beelden en geuren bij...
    En dat restaurantje voor 4 personen vergeet ik nooit meer!
    Lieve groet uit Glimmen

  • 26 Januari 2010 - 20:53

    Menno:

    Veertig graden verschil, ook toen ikzelf net voor Kerst weer in Nederland kwam. En nu wéér zo koud. Count your blessings Willemien.
    Ik denk dat ik eind maart weer in de buurt ben.
    Het allerbeste, je toegewenst vanuit een ijzig Nederland.

  • 26 Januari 2010 - 20:58

    Margreet:

    Ja Willemien, laat je even weten dat ik je bericht gelezen heb en troost je, ik schaats ook niet. Bovendien schijnt 't ijs in nl niet erg mooi te zijn. Kom je volgend jaar maar hier skieen, goed? Veel liefs Margreet

  • 27 Januari 2010 - 08:17

    Kris:

    Hallo Willemien,

    Wat heerlijk om weer wat te horen uit Darsilami. Marlene geniet volop op dit moment bij jullie! Ik ben erg jaloers, dat begrijp je. Ik ben aan het sparen voor volgend jaar om met de jongens te komen en hopelijk ook Marlene. Hier is het heel koud, schaatsen even niet, is niet betrouwbaar. Doe de hartelijke groeten aan iedereen en special te Pabi!. Liefs van Kris

  • 28 Januari 2010 - 12:43

    Hillie En Coen:

    Lieve Willemien,
    Leuk weer wat van je te horen. En vooral dat er allerlei mensen meehelpen de taken op te pakken. Want het is en blijft natuurlijk zwaar. Het moet voor Tabo ook een hele klus zijn om feitelijk als dorpsoudste te fungeren met alle andere beslommeringen erbij. Doe hem en zijn familie in ieder geval de hartelijke groeten.Als je schrijft begint het altijd weer te kriebelen, maar een bezoek aan Darsilamie is nog niet zover. Hopenlijk komt het er wel van.
    Veel liefs
    Hillie en Coen


  • 31 Januari 2010 - 14:40

    Willemina Foela:

    Dag lieve Willemien,
    Ja, ja, een heel verschil. Ik heb dinsdag bij strakblauwe lucht en heerlijke zon op de ijsbaan 100 meter bij ons vandaan geschaatst. Heerlijk; maar.... wel gevallen!! En dat gebeurt je niet zomaar door de warmte!
    Wat fijn te lezen, dat meer mensen allerlei taken op zich nemen zodat jij aan je andere werkzaamheden toe komt. Ik zie je weer voor me op Timberland en voel wat heimwee. Helaas wordt Riet volgende week net geopereerd (heup),anders was ik vast gekomen dit jaar.
    Heel veel goeds, lieve groeten ook van Riet en voor Tabo. Willemien 2

  • 31 Januari 2010 - 18:31

    Janny Lenstra:

    Dag Willemien,
    Fijn om weer iets van je te horen. Omdat ik bij je ben geweest, ruik en voel en zie en zit ik weer even in Darsilami.
    Meid wat heb je het weer druk. Eigenlijk heb ik veel vragen voor je, maar de antwoorden komen wel als we bij jullie zijn. En wat verheug ik me daar weer op! Ook ben ik heeeeeel nieuwsgierig naar dat restaurantje voor 4 personen. Tabo had toch ook zo'n speciaal restaurantje voor 2 personen? Is Pabo zijn familie weer uitgebreid? Is er nog plaats voor meer? Staat de mangoboom er nog of hebben jullie hem nu helemaal omgezaagd?
    We zien het wel.
    Knuf Janny en tot ziens!

  • 03 Februari 2010 - 17:09

    Hennie:

    Wat heerlijk die energie uit Darsilami! Als het goed is krijg je de foto's vrijdag die ik heb afgedrukt(via Nel).
    Liefs uit Glimmen!

  • 04 Februari 2010 - 21:45

    Det:

    Als ik je verhaal zo lees krijg ik erge heimwee naar je mooie plaats daar in Darsilmi. De foto's zijn ook navenant, prachtig. Zijn de Senegalgangers nog langs geweest?
    Ik stuur je nog een verslag over mijn afscheid
    Dag lieve Willemien !

  • 09 Februari 2010 - 11:54

    Niels En Alie:

    Lieve Willemien,

    We zijn weer een beetje geland! Elke dag nog wel terugdenkend en kijkend [de foto's]met veel warme gevoelens.Wij hebben genoten! Nooit kunnen denken dat het zo'n impact kon hebben. Wat zijn jullie hartelijk en lief !
    Lieve groeten voor iedereen en zeker tot ziens.
    Niels en Alie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Welkom op mijn Gambia-dagboek-pagina! Regelmatig ben ik in Darsilami, meestal twee keer per jaar. Maar niet regelmatig schrijf ik wat in dit dagboek.Ik houd het iets minder precies bij dan in de beginjaren. Zo gaat dat nu eenmaal.

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 122840

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 20 April 2017

Darsilami 2017

17 Maart 2013 - 17 Mei 2013

Darsilami 2013

19 November 2011 - 19 Mei 2012

Darsilami 2011 - 2012

29 Oktober 2010 - 13 Mei 2011

Darsilami 2010 - 2011

20 November 2009 - 23 April 2010

Darsilami 2009 - 2010

21 November 2008 - 17 April 2009

Darsilami 2008 - 2009

16 November 2007 - 18 April 2008

Darsilami 2007 - 2008

20 November 2006 - 27 April 2007

Darsilami 2006 - 2007

Landen bezocht: